1 av 3 nominerade till Årets Inspiratör 2019

Med hjälp av positiva röster från kommunens dansglada invånare lyckades vi bli nominerade till titeln "Årets inspiratör 2019".
Sigtuna Stads Företagare utsåg oss till 1 av 3 högst rankade att kamma hem titeln, men vi fick nöja oss med nomineringen.
Vi är oerhört stolta och tacksamma över erkännandet och strävar vidare efter att sprida dansglädje till allt fler invånare i Sigtuna Kommun.

Sigtuna Kommuns Kulturpristagare 2017

Vi startade verksamheten våren 2017. Syftet var att dela vår expertis och passion för dans med Sigtuna Kommuns invånare. Målet var att nå en så bred målgrupp som möjligt!

I maj 2018 tilldelades vi Sigtuna Kommuns Kulturpris 2017 för våra insatser - vilket gav oss kvitto på att vi är på rätt väg!

Dans är bra för hälsan

Idag finns en uppsjö forskningsrapporter som ger oss kvitto på dansens hälsogörande effekter. Förutom de uppenbart fysiska fördelarna, så skärper också dansen våra sinnen och ökar vår produktion av en mängd sk "må-bra-hormoner".

När vi dansar förbättras immunförsvaret och vi blir mer tåliga för både smärta och stress. Forskare påstår rent av att man kan motverka åldrande och att minnet ser ut att förbättras.

Andra rapporter säger att vi blir hela 50 % lyckligare av att röra oss till musik!

Detta är något som vi som undervisar på Sigtuna Dansskola kan skriva under på.
Vi anser att dans ger ökad livskvalitet. Missa inte din chans till dans!

För mer scrolla ner...

Ett stycke historia

Jag minns det som igår när danssagan "Tales of Beatrix Potter" med balettdansande skogsdjur sändes i tv runt jul när jag var liten. Varje år satt jag som trollbunden framför tv-skärmen och fascinerades av hur graciösa och samtidigt kraftfulla balettens rörelser var, samt över hur det var möjligt att berätta en cirka nittio minuter lång saga - helt utan ord! Endast musiken och kropparnas rörelser i perfekt balans och koordination förde berättelsen framåt.

En dröm väcktes till liv att själv få möjlighet att lära mig denna kommunikation bortom ord. Att få berätta liknande spännande och trollbindande historier via kroppens rörelser.

Efter många års utforskande av kroppens och själens möjligheter till uttryck genom dansen så har jag på vägen byggt ett eget "lexikon" av förklarande ord och begrepp för denna icke-verbala kommunikation. Med en växande förmåga att kommunicera dans i både ord och rörelse väcktes någonstans på vägen även en längtan att få instruera och dela dansen med andra.

Kroppsspråket är ett ord som jag idag använder mig flitigt av både i min undervisning och i det vardagliga livet. Kroppsspråket behärskas av alla människor världen över, på ett medvetet och/eller omedvetet plan.

I dansen medvetandegör och förtydligar vi vårt kroppsspråk. Till betraktaren förmedlas känslor, tankar, sinnestämningar och uttryck via kroppen.
Detta globala språk låter oss kommunicera med varandra bortom talspråk, etnicitet och landsgränser.

Helena Gunnarsson - instruktör, koreograf & grundare av Sigtuna Dansskola